Kako da od dečačke ljubavi napravite biznis – Striparnica Južni Darkwood

Da čak i dečija ljubav može da se pretvori u unosan biznis dokazuje nam Zlatibor Stanković i njegova striparnica Južni Darkvud. To je deo franšize izdavačke kuće Darkvud koja je u Nišu otvorena maja 2013. godine. Ne bave se iznajmljivanjem, već samo prodajom stripova koji se objavljuju na prostoru bivše Jugoslavije. Njihov moto je „stripovi za sve“ pa nas baš interesuje šta se to ovih dana čita.

  • Ljudi su zainteresovani za najrazličitije vrste stripova i sve te stripove zaista mogu da pronađu u Južnom Darkwoodu. Najmlađi danas ponajviše čitaju japanske manga stripove. Ono što je za neke generacije bila Stripoteka, Zagor ili Veliki Blek, za neke nove generacije su superheroji i manga stripovi.

Šta te je podstaklo da se baš baviš stripom?

  • Ljubav i nepostojanje striparnice izvan Beograda. Ovo je inače prva takva priča, prva striparnica koja je otvorena u Srbiji izvan Beograda. Sa stripom sam počeo da drugujem u ona mnogo lepša vremena, krajem osamdesetih godina, kada je stripova bilo na sve strane. Svi moji drugovi i drugarice su čitali stripove i tada sam, na prelazu iz sedmog u osmi razred, i otvorio svoju prvu stripoteku u kojoj su se stripovi iznajmljivali. Ja i nekoliko drugara skupili smo sve stripove koje smo imali u svojim kolekcijama, otvorili striparnicu u jednoj staroj kući i počeli da iznajmljujemo stripove. Eto, skoro četvrt veka kasnije odlučio sam se da uradim nešto slično i to po onom principu iz crtanog filma, otvorio sam prodavnicu pljeskavica da ne umrem od gladi. Smatrao sam da je Nišu i jugu Srbije potrebna jedna striparnica, želeo sam da, ako se već mučim u ovoj zemlji da nešto zaradim, to bude kroz ostvarivanje jednog svog sna.

Da li si imao neku pomoć prilikom ostvarivanja tog sna?

  • Što se logističke pomoći tiče u otvaranju striparnice nemerljiv je doprinos Darkwooda kao izdavača i kao lanca striparnica u Srbiji. Naravno, bilo je tu i pomoći prijatelja sa strane. Ono što je meni mnogo pomoglo je činjenica da sam po struci ekonomista, u samom startu sam znao sa kakvim ću birokratskim problemima da se suočim. Zahtevi koji se stavljaju pred svakoga ko poželi da započne čak i jedan takav mali biznis kao što je trgovinska radnja, kao što je knjižara ili striparnica, mogu da se nazovu problemima. Tu je čekanje, tu je papirologija, ali opet kažem znao sam sa čime ću da se suočim, planirao sam to par meseci, znao sam koji su papiri neophodni, šta je potrebno za prvih mesec dana rada striparnice, znao sam šta će biti potrebno za narednih pola godine i ono što preporučujem svima kada je reč o pokretanju jednog tako malog biznisa kao što je trgovinska radnja je da zaista važi ona stara poslovica „priprema je više od pola urađenog posla“.

Dakle, neophodan je biznis plan?

  • Ono što se danas zove biznis planom to je zaista ono što je neophodno. Iako se čini jednostavno, recimo u mom slučaju nabaviću te stripove, staviću ih na police, biće sve to legalno po slovu zakona i prodavaću stripove, između svih tih delova ove rečenice, svih tih detalja, umetne se još mali milion detalja i to zapravo i jeste ono što se zove biznis planom. I opet preporuka, biznis plan je neophodan, a onda kasnije svi oni drugi naknadni planovi su nešto sasvim drugo. Da se biznis otpočne na pravi način i da čovek posle nekoliko meseci rada bude miran što se tih birokratskih tačaka tiče, to je ono što je u samom početku najbitnije.

Odlično si krenuo, daj još neki savet ili preporuku.

  • Moj savet za sve one koji bi da se otisnu u vode privatnog biznisa je da, kada se otisnu, to ne mora da bude na nekoj lepoj lađi, lepoj jahti, dovoljno je da to bude neka barka, brodić, koji će da bude poprilično izdržljiv, da imaju dovoljno rezervnih delova za taj brodić, u vidu strpljenja i da se pre svega zapitaju koliko su daleko spremni da idu kada je reč o svim poteškoćama koje prate taj njihov privatni biznis koji žele da otpočnu. Dakle, ako je to mesec, dva, tri, pola godine ili godinu dana, nema potrebe uopšte da počinju sa tim poslom, neka krenu sa nečim drugim ili trećim. Toliko je otprilike potrebno, barem godinu dana, da se vidi koliko je zaista taj posao održiv.

U slučaju striparnice Južni Darkvud očigledno je da je održiv, jer evo postoje 3 godine i verujemo da će biti tu bar još 33. A kada odete da pazarite neki strip razmislite o tome da li biste i vi mogli da se bavite nekim sličnim poslom.

I naravno, pročitajte sve ostale „Kreni i promeni život“ priče na našem sajtu radiobanker.rs.

Projekat „Kreni i promeni život“ podržala uprava za kulturu – Grad Niš