Put do uspeha – žene u biznisu

Ova 2016. godina je Godina preduzetništva, a prošla nedelja je bila Evropska nedelja preduzetništva. To je jedan od razloga zašto je održana i konferencija ”Put do uspeha- žene u biznisu“. Kako kaže Maja Đorđević iz Centra za žensko preduzetništvo Teodora, sveže statistike za ovu godinu nema, a poslednja iz 2014. kaže da postoji blagi porast žena u biznisu, što se uglavnom odnosi na preduzetnice. Tu je skok sa 26 odsto na 31, ali koliko god to delovalo ohrabrujuće, Maja kaže:

  • Ono sto je loše u celoj priči je to što dosta žena posluje na sivom tržištu, znači nisu legalno vidljive i to samu statistiku čini nepreciznom. Dobro je da se otiskuju u preduzetničke vode, da preduzimaju nešto na temu svog preduzetničkog izražavanja, odnosno rešavanja svog egzistencionalnog pitanja, ali opet kažem, podaci su neprecizni i treba ih uzeti sa rezervom.

Na konferenciji su promovisali i kandidatkinje za godišnju nagradu Cvet uspeha – žena zmaj gde je jedna od dobitnica bila gospođa Slavica iz Pirota koja vodi jedno od ženskih udruženja, dok je glavna nagrada Žena zmaj otišla gospođi Maji Rakovic, vlasnici Naxi radija i predsednici RAB Srbije.

Promovisali su i novi ciklus nacionalnog donatorkog projekta “Pokreni se za posao” koji realizuje ENECA a finansira FILIP MORIS.

  • Uvek je interesantan taj poziv jer puno mladih žena, ali naravno i kompletne populacije, tada dobije šansu da realizuje dobru poslovnu ideju. Ono sto je njima naročito interesantno, a što mi stalno ponavljamo, jesu dobre i kvalitetne poslovne ideje koje imaju šanse da opstanu na tržištu.

Dakle, dobra ideja je dovoljna da se nešto započne?

  • Nije najveći problem novac, mada se nekome ko bi da započne biznis čini da je najveći problem naći pare. Do para se može doći. Statistika pokazuje da se ogroman procenat novoosnovanih preduzeća gasi nakon godinu ili dve dana poslovanja i to je zapravo kritičan period za opstanak na tržištu, upravo zato što novac nije najveći problem nego stručnost, poznavanje nekakvih alata u preduzetništvu koji će vam pomoći da opstanete na tržištu.

Šta može da se uradi da bi procenat žena u biznisu bio veći?

  • Ono što je veoma značajno iz perspektive ženskog preduzetništva je da država zaista podržava celu ideju. Svi su svesni da je to jedan neiskorišćen resurs i da ga treba maksimalno stimulisati. Znači ono što mi radimo i što država radi, pogotovo u ovoj godini, u godini preduzetništva, jeste osvešćivanje, informisanje žena kroz dobre pozitivne primere, pozivanje žena da se aktivnije uključe, da se angažuju i profesionalno ostvare. 60 odsto žena na tržištu imaju akademsko znanje a zapravo ih nema. Znači negde oko pola žena, punoletnih građanki naše zemlje, nisu ni na koji način poslovno angažovane, što je katastrofalan podatak. Ono sto mi radimo, a što radi i država kroz razna bespovratna sredstva, kroz edukacije, kroz razne aktivnosti, jeste ohrabrivanje žena, promovisanje pozitivnog imidža, razvejavanje nekakvih dogmi koje postoje u našoj zemlji da su žene samo dobre i uspešne u sektoru usluga ili ne treba uopšte ničime da se bave. Žena u biznisu ima mnogo i to u lukrativnim delatnostima što nam je strašno važno, nisu samo mikro preduzeća koja postoje lokalno, već ostvaruju dobar biznis i dobru zaradu što ih čini vidljivim na tržištu i one su dobar primer za žene koje će početi nesto da rade, pogotovo za mlade žene.

Hvala vam puno Maja. Eto, i mi želimo da vam damo pozitivne primere i da vas inspirišemo da pokrenete nešto i same, zato predlažemo da na sajtu radiobanker.rs pročitate i sva prethodna izdanja našeg serijala Kreni i promeni život.

 Projekat „Kreni i promeni život“ podržala Uprava za kulturu – grad Niš